dinsdag 6 januari 2009

Groen

Harry Groen, de burgemeester van Noordwijk gaat de gevolgen van de kredietcrisis in zijn gemeente bestrijden. Dat las ik vandaag via de site van het Leidsch Dagblad. Volgens dit artikel gaat hij o.a. de bouw van huizen bespoedigen, en investeringen in - vooral - congreshotels op gang brengen.

Dat is interessant. Ik probeer me als wethouder Economische Zaken al een tijdje te verdiepen in mogelijkheden die een lokaal bestuurder heeft om de gevolgen van de kredietcrisis op het lokaal niveau te bestrijden. Daar schreef ik hier eerder over. Ondernemers die ik tot nu toe spreek komen tot de conclusie dat een gemeente daar bitter weinig aan kan doen. Eigenlijk kom ik op grond van deze reacties niet veel verder dan hier en daar wat gerichte subsidies voor startende ondernemers en het vervroegen van gemeentelijke investeringen in bijvoorbeeld infrastructuur. Daarnaast moeten we goed met onze ondernemers in gesprek blijven om samen kansen te herkennen. Tenslotte hebben wij vooral tot taak om positief te blijven denken en niet mee te gaan in een algemeen doemdenken mbt de economische situatie.

Toch denkt de Noordwijkse burgemeester daar blijkbaar anders over. Ondanks het feit dat wij er in deze regio al jaren niet in slagen om de woningbouwproductie goed op gang te brengen ziet hij nu blijkbaar wel mogelijkheden. Dat geldt ook voor de hotels. Ik vraag me af welke bank op dit moment de uitbreiding van congreshotels gaat financieren en welke hoteleigenaar nu plannen gaat maken. De gemeente zelf kan dat in ieder geval niet doen.

Ik zal Harry Groen de komende periode natuurlijk met heel veel belangstelling blijven volgen. Ik ben heel benieuwd of het hem gaat lukken om de Noordwijkse economie gezond te houden. Ik hoop het wel, want een ding is zeker. Je moet als lokaal bestuurder wel waar maken wat je aan je bedrijven belooft.

Tot ziens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten