vrijdag 10 juni 2005

Blijven leren

Je bent nooit te oud om te leren, ook als burgemeester niet. Eerder schreef ik in dit dagboek wat ik in dit kader zoal doe om mijn kennis wat bij te spijkeren. Een van de activiteiten is 'het Initiatief'. Dit is een programma van het Nederlands Genootschap (NGB) voor burgemeesters met als doel om nieuwe burgemeesters wegwijs te maken in het vak. Met een groep van 8 nieuwe burgemeesters zitten we gedurende dit jaar een aantal keer bij elkaar om te leren. Een van de onderwerpen die daarbij aan de orde komt is hoe je als gemeente omgaat met het onderwerp communicatie. Omdat we daar wat meer aandacht aan wilden besteden was er contact geweest met een aantal regionale kranten om te vragen welke gemeente in Nederland het op dit gebied goed doet. Zutphen kwam daarbij als een goed voorbeeld uit de bus en daarom zijn we vandaag in die gemeente gaan kijken.

De burgemeester van Zutphen en zijn hoofd communicatie hadden voor dit doel een halve ochtend vrijgemaakt om ons van alles uit de doeken te doen. Ook hebben we een gesprek gehad met een journalist van de regionale krant om ook eens van die kant te horen hoe men de samenwerking met een gemeente ziet.

De gemeente heeft de pers nodig om haar werk goed te doen, maar de pers kan ook niet zonder de gemeente. Het is daarom van groot belang dat de gemeente een goede relatie heeft met de plaatselijke pers. Daar kun je als gemeentebestuur veel aan doen. Bijvoorbeeld door vooral open te communiceren over zaken die voor de inwoners van belang zijn.

Het was een leerzame ochtend. De komende tijd ga ik eens nadenken hoe ik deze kennis in het belang van mijn gemeente goed kan gebruiken.

Halverwege de middag was ik weer terug in Warmond. De collegestukken voor volgende week had ik nog niet gezien en daar heb ik de rest van de middag voor benut.

Dit weekend organiseert de Stichting Zeilvaart Warmond de Westlander Zeildagen. Weer zo'n typisch Warmonds evenement. Meer informatie hierover kunt u vinden op http://home.wanadoo.nl/szw/index.htm Als het lukt ga ik zondag ook even kijken.

De komende week gaat het er om spannen met onze fusie. Dinsdag gaat de Tweede Kamer praten over het kabinetsvoorstel. De laatste dagen is er rondom dit onderwerp toch veel meer discussie ontstaan dan ik had verwacht. Ik zal u op de hoogte houden.

Prettig weekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten