woensdag 22 juni 2005

Finaal stadium

Vandaag was de tweede dag van de leergang 'Zicht op de veiligheidsketen' waar ik al eerder eens over schreef. Wanneer zich binnen de gemeente een ernstige calamiteit of ramp voordoet dan heeft de burgemeester een belangrijke rol als eindverantwoordelijke bestuurder. Wanneer dat mij een keer mocht overkomen dan wil ik natuurlijk wel goed voorbereid zijn. Daarom heb ik me begin dit jaar voor deze leergang van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters opgegeven. Na vandaag volgen de komende maanden nog een aantal cursusdagen.

Vandaag hebben we vooral veel aandacht besteed aan het belang van communicatie in dergelijke situaties. Hoe bepaal je de boodschap die je wilt uitdragen, hoe informeer je belanghebbende inwoners zo snel mogelijk, hoe ga je om met de pers etc. Onder deskundige begeleiding van een ervaren communicatieadviseur en een journalist/woordvoerder hebben we ook een aantal zaken concreet geoefend zoals een persconferentie en een radio- en tv interview. Daarbij kregen we veel handige tips.

Uiteindelijk komt het er overigens vaak op neer dat je vooral jezelf moet blijven en nooit geen boodschappen moet uitdragen waar jezelf niet achter kunt staan. Dan val je altijd door de mand. Zoals altijd is het ook in deze situaties vooral goed om gewoon je gezonde verstand te gebruiken.

Vanavond was ik bij een vergadering van de klankbordgroep Teylingen in Voorhout. Dit is een vergadering waarin afgevaardigde uit de drie bij de fusie betrokken gemeenteraden zitting hebben. Vanavond hebben ze een paar belangrijke besluiten genomen over investeringen in automatisering en huisvesting voor de nieuwe gemeente. Nu het besluit in de Tweede Kamer is genomen merk ik dat de meeste leden bereid zijn om mee te werken aan investeringen die nodig zijn om op 1 januari klaar te zijn. Dit ondanks het feit dat de Eerste Kamer zich na de zomer nog moet uitspreken. Hiermee gaat het fusieproces naar mijn mening een finaal stadium in.

Morgen meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten